September 08, 2006

Korte Quiz

Wat zou jij doen?

Je staat bij een supermarkt, er zijn 3 kassa's open en achter elke kassa staat een hele lange rij mensen met volle boodschappenwagentjes. Jij hebt een mandje. Je hebt geen haast, maar vind het wel vervelend. Dan gaat er een vierde kassa open. Er snelt iemand heen. Daarachter gaat nog iemand staan. Die loopt weg. Dan besef je je dat de rij bij die nieuwste kassa het kortst is. Wat doe je?

a. Je blijft staan omdat je niet weet hoe lang het duurt voordat de weggelopen mevrouw terug is.
b. Je gaat achter het alleengelaten wagentje staan omdat die rij nu eenmaal het kortste is.
c. Je gaat voor het alleengelaten wagentje staan omdat het, als een wagentje achtergelaten wordt, niet betekent dat die plek 'bezet' is.

a = 3
b = 6
c = 9

Hoe hoger je punten, hoe slimmer je bent.

Echter, kies je voor antwoord c, dan kan ook het volgende gebeuren:

Je legt je spullen op de band. Je mandje is al bijna leeg. Dan komt de mevrouw terug. De klant voor je zegt ineens: "daar stond al iemand". Tegen beide klanten zeg je: "Ja, dat weet ik". Tegen de mevrouw zeg je: "Er gaat een kassa open, u gaat er staan en dan loopt u weg, dus dan denk ik, dan kan ik best wel even voor, zeker omdat ik maar weinig spulletjes heb".

Dan raakt iedereen verontwaardigd. "Het zal wel", zegt de mevrouw waarschijnlijk, gepikeerd. "Whatever", denk je, "maak je niet zo druk. Het is niet alsof ik op je tenen heb getrapt... Dit is een legale manier van 'voordringen'. Oh zo!"

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Ik begrijp dat het gezellig was bij de buurtsuper? ;-)

11:15 AM  
Blogger ploenk said...

Tja, ach, het viel wel mee hoor, maar ik begrijp sommige mensen gewoon niet. Sommige rare dingen die mensen doen kan ik gewoon niet uitstaan. Van die domme dingen.

Als iemand bij de bruna 'voordringt' als er 'een tweede kassa' opengaat en ik zie dat ik toch bijna aan de beurt ben, dan neem ik echt niet de moeite om daar iets van te zeggen.

Als ik de mevrouw was geweest had ik ook niets gezegd. Maarjaaaa, niet iedereen is hetzelfde, en gelukkig maar en bla bla enzo ;)

11:36 AM  
Anonymous Anonymous said...

Bij veel winkels (bijvoorbeeld de kruitvat) snap ik nooit waarom ze niet gewoon één rij hebben waar iedereen in wacht en dat de voorste naar een kassa mag lopen die vrij is. Niemand die last heeft van trage kassieres, niemand die het gevoel heeft dat hij in de verkeerde rij is gaan staan en niemand die kan 'voordringen'. Gewoon net als bij het postkantoor, werkt perfect.

Maar goed, bij een supermarkt moet je natuurlijk een band volladen waardoor dat niet echt gaat werken...

1:42 PM  
Anonymous Anonymous said...

Bij de kleinere kruidvat hebben ze dat toch juist wel? Eén rij, twee kassa's. Maar boeiend, je hebt gelijk. Als er iemand aan de beurt is en diegene loopt weg dan heb je recht om voor te dringen. Die kassiere zit er ook niet op te wachten om 2 minuten uit haar neus te vreten. En wij ook niet, want vervolgens zit ze met haar vingers aan onze boodschappen...

3:33 PM  
Anonymous Anonymous said...

Stom, niet goed gelezen. Ik vind dat je niet had mogen voordringen.

7:07 PM  
Blogger ploenk said...

Bij de kruidvat hebben ze dan 2 kassa's naast elkaar, zodat je zou denken dat het logisch is om 1 rij te vormen, maar niet iedereen denkt blijkbaar logisch, want mensen gaan dan ertussen staan alsof ze een tweede rij willen maken (illegaal voordringen).

Maar leg eens uit waarom ik toch niet voor mocht gaan, jeet, omdat ze wellicht toch op tijd terug zou kunnen komen?

6:03 PM  

Post a Comment

<< Home