June 25, 2005

Bruin/Wit

Ik wil nog even terugkomen op bruin worden: hoe belangrijk is bruin zijn/worden eigenlijk?

In ieder geval is het heel dubieus. Negroïde mensen worden al eeuwenlang verfoeid en uitgescholden, terwijl blanke mensen zelf juist zoveel mogelijk hun best doen om een bruine tint te krijgen.

En waarom?! Je hebt meer kans om rood te worden dan bruin, het kost veel tijd en moeite (keren, smeren, keren, smeren) (en dat elk jaar weer) en je kunt er huidkanker van krijgen.

Vroeger was wit zijn een teken van rijkdom (je hoeft niet te werken op het land). Nu is bruin zijn juist een teken van rijkdom (je hoeft niet de hele dag op kantoor te zitten).

Ook ík zorg dat ik er in de zomer niet als een melkfles uitzie. Ik ga geen uren in de brandende zon zitten (noo wee!), zo gemotiveerd ben ik niet. Maar af en toe in mijn bikinietje een zonnestraaltje vangen op mijn balkonnetje staat ingepland. Hup alle gaten dichten (enge overbuurmannen nul zicht verlenen), zonnebrand smeren en liggen met die handel. Zinloos wellicht, maar ach, het is er binnen een half jaar weer af.

Wie weet is het de komende jaren wel weer hip om blank te blijven.
Ik kijk er naar uit.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home