February 09, 2005

Tandartspraktijken

Mijn tandarts is een lul.

Een paar weken geleden drukte ik met mijn ondertand ineens boven ergens tegenaan. Ik wist eerst niet wat het was. Na wat klungelen met een klein spiegeltje ín mijn mond vóór de grote spiegel, kwam ik tot de conclusie dat het mijn draadje wel moest zijn. (Voor de beugellozen onder ons: een draadje krijg je aan de achterkant van je tanden als je een beugel hebt gehad, zodat je tanden in model blijven staan en je dus niet voor niets vijf jaar voor gek hebt gelopen met hele stellages in je mond. Zo'n krengig draadje waar appel zich altijd achter verstopt moet tien jaar blijven zitten.) Hij was verbogen, vast doordat er iets achter had gezeten. Ik heb hem met man en macht (en tandenstokers) proberen terug te duwen, maar het wilde maar niet lukken. Uiteindelijk gaf ik het op en bedacht ik om te wachten op mijn controleafspraak van twee weken later.

Na een week kreeg ik ook echt last van mijn ondertand. Ik vreesde het ergste. Tanden kunnen er vast niet tegen om steeds tegen metaal aan te schuren. Maar toch die afspraak maar even afwachten, het is geen spoedgeval, dus daar kom ik nooit tussen. Een week lang heb ik mijn kaak dus in alle mogelijke standen gehouden om het draadje maar niet te raken. Dinsdagochtend 8 februari om 8.00 was het zover, ploenk zat in de tandartsstoel.

Of er iets mis was met mijn tanden. Nee, maar wel met mijn draadje, die is verbogen. Maar nee, dat kon echt niet, hij zit immers vast. Ploenk moest heel vasthoudend zijn. "Meneer, er is iets mis, ik heb last!" Uiteindelijk bleek het draadje gewoonweg stuk te zijn. Hah! Daar moet een afdruk van gemaakt worden, want het nieuwe draadje moet op maat gemaakt worden. Hmm...

Nu zit ploenk de komende twee weken nog steeds met een stuk draadje. Die nog vervelender zit dan voorheen omdat de tandarts er zo aan heeft zitten poeren. Nee, daar kan hij echt niets meer aan doen, terugduwen kan niet, hij is gewoon stuk. Niet dat het hem verder iets kan schelen. Hij vraagt elke keer weer of ik weet dat ik knars, of ik misschien hoofdpijn heb, enneh, krijg je al verstandskiezen. Nee, nee, nee meneer, en die kiezen zijn er al een tijdje uit. Fijn, over twee weken weer naar de tandarts...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home