February 07, 2005

Vals geld

Vandaag stond ik in de Hema. Een man wilde sokken afrekenen. Zijn briefje van vijf werd geweigerd. Het was vals. De caissière zei dat het altijd vijfjes zijn die vals zijn. Maar dat je natuurlijk ook wel rijk wordt van een aantal duizend vijfjes. De man moest lachen. Hij betaalde met pin. Met zijn valse vijfje én zijn sokken liep hij de winkel weer uit. De caissière hielp de volgende klant. De man dacht vast al even na hoe hij zijn valse briefje weer door kon geven. Dat zou jij ook doen. Maar bega je dan geen misdaad? Je weet dat het briefje vals is. Je gaat dus met voorbedachten rade vals geld uitgeven. Hoe zou je je dan voelen? Als je met een vals briefje je boodschapjes zou gaan betalen. Ik denk dat ik me wel een beetje schuldig zou voelen. Of in ieder geval een beetje angstig dat ze er achter zouden komen. Maar wat dan nog? Deze man bij de Hema gebeurde ook niets. Wie weet was hij zelf wel de vervalser. Maar wie zal dat ooit weten? Het is immers maar een vijfje...

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Kortom, pin ook altijd geld bij de bank, want de kans dat geld niet wordt gecontroleerd op echtheid is groter in een winkel dan bij de bank. Voor je het weet heb jij een vals briefje in je hand dat je dan vervolgens niet meer uit mag geven.

Overigens is dit één van de redenen waarom ze PIN transacties proberen te stimuleren. Alleen zouden ze moeten invoeren dat je bij PIN korting krijgt ipv dat je bij moet betalen als het bedrag te laag is. Gelukkig is bij de AH elke PIN transactie gratis.

Patrick.

9:59 PM  
Blogger ploenk said...

Maar wat zou jij nou met zo'n briefje doen dan?

6:40 PM  
Anonymous Anonymous said...

Met zo'n briefje?

misschien dat ik 't zou inlijsten,
en er dan elke dag naar kijken,
en mezelf goed voelen, omdat ik
een vals briefje niet ging uitgeven
terwijl ik als veel mensen wellicht
tot slechtere dingen geneigd ben...

lijkt me leuk,
zo'n briefje om je goed mee te voelen.
lekker trots enzo.

zoiets?
wat zou je zelf doen?

1:34 PM  
Blogger ploenk said...

Ik zou ermee naar de kroeg gaan :)

12:40 PM  

Post a Comment

<< Home