October 06, 2004

Raar weer

Het is raar weer.
De ene dag redelijk warm, de andere dag best wel koud. Het is de tijd van het jaar dat je elke ochtend als je naar buiten stapt, even moet voelen of je wel de juiste jas aan hebt. Soms is het zonnig en lijkt een extra trui voldoende, maar dan blijkt het zo te waaien dat je rillend op je fiets zit. Soms ziet het er somber en kil uit, maar dan is alleen de zon weg terwijl de warmte is gebleven. Als je dan met dikke trui én regenjas naar buiten stapt wil je het liefst alles meteen weer uit doen.

M'n winterjas heb ik nog niet aan gehad. Al had ik daar soms wel behoefte aan. Maar ik maande mezelf dan tot stilstand om even na te denken. En dan kwam ik inderdaad tot de conclusie dat het nog geen winter is. Dat het nog veel kouder zal worden en dat als ik nú in die winterjas de vaartwegheuvel opfiets, ik (winter)peentjes zal zweten.

Ik heb nu alweer zin in de zomer en de zon.

En niet alleen omdat het dan makkelijker kiezen is wat je aan moet doen (vrij weinig). Maar vooral omdat het dan lekker zoveel langer licht is. In de herfst is het alweer donker als je je avondeten op hebt. Donker en koud. In de winter heb ik helemaal geen zin meer om ergens heen te gaan 's avonds. Het ziet er niet uitnodigend uit.

Ook 's morgens mis ik het licht. Nu valt het nog wel mee, maar geloof me, dat wordt alleen maar erger. Straks is het februari, midden winter en moet ik elke dag in alle vroegte naar m'n stageplek. Opstaan als het donker is, verschrikkelijk! Ik loop dan als een halfslapende zombie, rillend van de kou door m'n huisje heen, dat weet ik nu al.

Help!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home