March 01, 2006

Het weer

Want als je niet weet waar je over kunt praten, dan praat je maar over het weer. Gelukkig is daar altijd veel over te vertellen. Net als over Beatrix en kunst, al dan niet in combinatie, aldus P..

Maar het weer dus. Sneeuw, hageltjes, harde wind. Wat vind je daar nou van? Wat vind ik daar nou van? Ik weet niet, sneeuw is wel leuk. Als ik binnen zit. Of op vakantie ben en een sneeuwpop kan maken. 's Morgens vroeg op de fiets, zodat ik er zelf uitzie als een sneeuwpop, das wat minder. Altijd beter dan regen, dat wel, maar toch, minder.

Nu zit ik op twee hoog in Amsterdam met om me heen ramen, de sneeuw waait en woeit om m'n oren. Buiten dan. De Philipstoren, of hoe heet dat ding, Rembrandt? met een lichtje op de piek op het dak, is onzichtbaar, weg. Hij staat er altijd, daar, aan de overkant van de Amstel. Maar nu: niks. Alleen grijs. Het is een druilerige dag. Het is dat ik binnen zit.

Met weemoed denk ik aan de zomer. Zon, bloempjes, terrassen, maaltijdsalades. Maar dan bekruipt mij een naar gevoel. Nu ben ik blij dat ik binnen zit, op twee hoog aan de Amstel, maar straks, als de zomer waar ik zo naar uitkijk er eindelijk is, dan zit ik ook binnen. En dat is weer het andere uiterste. Want daar hou ik niet van, binnen zitten in de zomer.

Het is ook nooit goed.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home