December 20, 2005

Diktee

Vorig jaar deed ik ook mee aan "Het Groot Dictee der Nederlandse Taal". Toen had ik al meer fouten gemaakt dan het jaar daarvoor, maar dit jaar is het nog veel erger. Het lijkt me dat, hoe langer je studeert, hoe beter je wordt, maar nee hoor, ik niet! Gelukkig lag het gemiddeld aantal fouten in de uitzending ook een stuk hoger (33). Dit is míjn foutenlijstje. Maar hoeveel heb ik dan precies fout?

Mijn fout ~ Goed
bohemièn
~ bohémien
farmiènte ~ far niente
tweezitscrapeautje
~ tweezitscrapaudtje
anti-held
~ antiheld
jan-boeren-fluitjes
~ jan-boerenfluitjes
genre-schilderijen
~ genreschilderijen
masenasse
~ mecenassen
luiwamesende
~ luiwammesende (stom!)
tête-a-tête
~ tête-à-tête
tweeëiïge
~ twee-eiige (argh!)
ankorman
~ anchorman (ohja...)
jan-en-alleman
~ Jan en alleman
Farizeeër
~ farizeeër
Jan Saliegeest
~ jansaliegeest
Jan Hagel
~ janhagel (al die Jannen!)
VIP-plaats
~ vip-plaats
promiscu
~ promiscue (ik zat al te twijfelen...)
oud-Tweede Kamerlid
~ oud-Tweede-Kamerlid
ten gronde
~ te gronde
eigenidefiques
~ eigen idee-fixe
nimfomane
~ nymfomane (ohja...)
Lolita
~ lolita
teneervleide
~ teneervlijde (oeps!)
GSM'etje
~ gsm'etje
verleende
~ verlenen (tja...)
sexappeal
~ sex-appeal
dodeinde
~ dodijnde
burqa
~ boerka (nou jaaaaa!)
tutti-frutti
~ tuttifrutti
Schmirnatapijt
~ smyrnatapijt (wat voor tapijt?)
ten minste
~ tenminste (ach, nouja...)

Misschien dat ik volgend jaar, als bijna afgestudeerd wezen, wél weer een mooie score neer kan zetten. En als ik niet pas de dag van het dictee hoor "dat 'ie vanavond is", dan oefen ik ook, oh zo!

3 Comments:

Blogger Dioniso said...

En was dat alles wat je fout had? Dan heb je het toch goed gedaan? Deze had ik ook allemaal fout geschreven waarschijnlijk.

12:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

Het lijkt zo makkelijk als je de goede spelling ernaast ziet... hoe verradelijk!

Richard

8:11 PM  
Blogger ploenk said...

Ik had inderdaad ook een paar instinkers wél goed. Maar weet je, je ziet hier nu 31 woorden staan, maar per woord zou ik misschien wel 3 fouten kunnen hebben, geen idee hoe ze dat nakijken!

11:16 AM  

Post a Comment

<< Home