March 10, 2005

Lekker land, Nederland...

Wat een onzin! 'Nederland' heeft besloten om de nieuwe wet orgaandonatie "Iedereen is orgaandonor totdat hij heeft laten weten dit niet te willen zijn", zoals die in België al jaren bestaat, toch af te wijzen. Grrr... Zoveel partijen waren vóór, er was zelfs de onnodige regel bedacht dat "burgers door de gemeente regelmatig op de hoogte worden gehouden van hun keuze".

EN toch, waar ging het mis?! Een stuk of zeven partijen zijn vóór, en de drie idiote partijen cda, vvd en sgp verpesten het. Dat meen je niet?! "Je kunt niet zomaar iedereen donor maken zonder dat ze daar toestemming voor hebben gegeven" Tuurlijk wel! Als die mensen het echt zo belangrijk vinden dat hun gehele lichaam ligt te rotten in de grond in plaats van een lichaam zónder nieren en hart, dan moeten ze de moeite maar nemen om een briefje te schrijven dat ze dat niet willen. Net zo makkelijk. Dat mag hoor!! Je hoeft echt niet te vechten en te protesteren en te demonstreren om bij de nieuwe wet je organen te mogen behouden. Gewoon even een briefje schrijven.

Er is nu van tweederde van alle inwoners van Nederland niet bekend wat hun keuze is. Tweederde, das veel! Ik denk dat een hele hoop van die mensen het heus niet erg vind om donor te zijn, maar er gewoon geen moeite voor neemt zichzelf te registreren. Ik vind dat zonde. Ik was voor de nieuwe wet, maar ja, 'Nederland heeft besloten'.

Daarnaast denk ik dat 99% van alle mensen die nu geen donor wíllen zijn, tegen de tijd dat ze zelf hard een orgaan nodig hebben, vast wel donororganen aannemen. Denk je niet?

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Volgens mij was het iets anders. De stelling was: " Volgens velen is het volgens de Islam niet toegestaan orgaandonor te zijn. Maar is dat wel waar? "

Dat gingen ze onderzoeken. Hieruit kwam naar voren dat veel mensen sowieso liever geen orgaandonor zouden willen zijn.


Hier in iedergeval een stukje over de Islam en orgaandonatie:
Linkje naar een artikel.Verhaaltje premtime:

Orgaandonoren
De uitspraak van minister Hoogervorst van volksgezondheid dat de houding van moslims wringt bij transplantaties kan rekenen op felle reakties uit de moslimhoek. In Marokko is het bijvoorbeeld heel normaal om organen te doneren. Hier in Nederland is bij moslims dezelfde discussie als bij de rest van de Nederlanders over wel of niet doneren. Nu wordt de beschuldigende vinger naar de moslims gewezen terwijl niemand weet hoeveel moslims wel of niet doneren of willen doneren.

5:24 PM  
Blogger ploenk said...

ok, ik zal mijn stukkie meteen veranderen, foei ploenk! :)
ik was zo enthousiast en gedreven door mijn visie, dat ik vergat de betrouwbaarheid te checken. :)

10:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hoe sta jij tegenover het automatisch donorschap?
Blijf van mijn lijf! 2437 43%
Snij mij maar open! 3261 57%

4:02 PM  
Anonymous Anonymous said...

Oeps, hij verstuurde hem sneller dan ik wou.

Dit is in iedergeval de tussenstand van een poll op geenstijl.

Valt dus best wel mee, met die tegenstand...

4:04 PM  
Blogger ploenk said...

maar daar hebben we helaas nog maar weinig aan...
en het gaat er ook niet om wat nederlanders denken,
maar wat nederland denkt, en dat is zo kut.
helaas ambieer ik geen carriere in de politiek.

2:03 PM  

Post a Comment

<< Home