October 27, 2004

Leren

Morgen heb ik nog een tentamen. Deze zal helaas wel wat moeilijker zijn dan de vorige... En het bestaat ook nog eens uit vier delen. Er zijn ten eerste zo'n 160 bladzijden te leren over Zakelijke Communicatie. Daarnaast moeten we volledig op de hoogte zijn van correct Nederlands. Stilistische kwesties, formuleren en correctietekens. We moeten live stukken tekst gaan aanpassen. In het groot, dus echt in de tekstopbouw, in het 'medium', dat is dus de opbouw in alinea's, en in het klein, de spelling en grammatica in de zinnen.

Zulke praktijkdingen zijn natuurlijk nauwelijks te leren. Als je bij alle lessen aanwezig bent geweest, heb je een voorsprong. Je hebt dan veelvuldig gehoord wat er goed en fout is, en hoe je dat op kunt lossen. Verder staat er nog wat informatie in het bovenstaande boek, en dan is het eigenlijk gewoon gaan met die banaan.

Het leren van de theorie lijkt echter makkelijk. Je leest de tekst, maakt een samenvatting, leest de samenvatting, en leest nogmaals de samenvatting. Daar moet het dan toch wel mee geleerd zijn. Maar dan ga je dus de opdrachten maken die op de bijbehorende cd-rom staan. Blamage!

Ik ben helemaal van de kaart. De opdrachten zijn heel moeilijk allemaal en ik heb het idee dat ik dit niet goed onder de knie krijg voor morgen. Natuurlijk zal ik toch één van de beteren zijn, want ik heb de antwoorden geritseld bij mijn lerares, maar toch, het is niet echt opbeurend.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home