July 12, 2005

REIS - Dag 3

We blijven sportief

"Vandaag een minder heftige route graag, onze spieren moeten zich nog een beetje herstellen." Via een zogenaamde paardenroute gaan we op weg. Twee uur lang lopen we door grote dennenbossen. Overal waar we kijken zien we de stammen van metershoge naaldbomen. Het is oneindig mooi, maar vergeleken met gisteren relatief saai.

Het einde van onze paardenroute is het stadje Doubice. Daar eten we wat bij een restaurantje. Voor vijf euro hebben we een salade, twee stukken apfelstrudel met slagroom, een cappuccino, een bananensap en een cola. Geen geld. Vanaf nu laten we het liefste elke dag ons lunchpakketje thuis. Ware het niet dat we waarschijnlijk niet elke dag een eetgelegenheid tegen zullen komen...

De terugweg is leuker. Paden worden paadjes, stenen worden rotsen, en heuvels worden bergen met trappetjes van boomwortels en keien. Ik ben blij. Er is zoveel te zien. We stoppen vaker en fotograferen meer. Zo wordt een korte wandeling toch nog een dagvullend programma.

Chaos

Tokan is vroeger gebouwd door een jager die te lui was om elke dag opnieuw de berg op te gaan. Het chalet werd zijn nieuwe uitvalsbasis. Tegenwoordig is alles van Ivo, die complete vakanties, maar ook losse activiteiten en overnachtingen aanbiedt.

Ten tijde van ons verblijf zijn er nog twee andere gasten: Tom (23) en Anne Els (21). Zij hebben een actieve vakantie geboekt en gaan elke dag op pad met Ivo, en stagiaire Rick (16) uit Groningen.

's Morgens zitten we samen aan het ontbijt en 's avonds na ons gezamenlijke diner maken we met z'n vijfen een kippenhok van de plek waar we op dat moment zitten. We beginnen standaard met twee potjes Boonanza. Het is een gekkenhuis. Iedereen roept naar iedereen voor allerlei soorten bonen, afspraken worden continu gemaakt en weer verbroken, uitspraken als "maar dan verwacht ik straks wel iets moois van jou" en "ik heb jou net ook ontzettend gematst" vliegen over de tafel. Maar iedereen weet: wat gepoot is, zit in de grond.

Bij Koehandel gaat het er iets minder chaotisch aan toe. Dat werkt weer heel anders. Helaas werkt het bij mij niet. Ik maak domme fouten en verlies keer op keer. Het wordt elke avond later, maar ook chaotischer en gezelliger. Wij zijn blij met Tom, Anne Els en Rick!